هر کشوری از تقویم رسمی یا همان گاهشماری رسمی خود استفاده می کند. گرچه امروزه غالب کشورهای دنیا بر مبنای تقویم میلادی می کنند اما همچنان استفاده از تقویم های دیگری همچون تقویم هجری شمسی و یا هجری قمری رایج است.

با پیشرفت فناوری و گسترش روز افزون ارتباطات میان جوامع انسانی نیاز به تبدیل تاریخ از تقویمی به تقویم دیگر پیش از گذشته احساس می شود ، به خصوص برای کشوری چون ما که تقویم رسمی بر مبنای تقویم هجری شمسی است.

چنانچه گفته شد گاه شماری رسمی در ایران بر مبنای تقویم هجری شمسی (خورشیدی است) اما مناسبت ها و مراسم مذهبی در کشور ما مطابق با تقویم هجری قمری صورت می گیرد. از طرفی از آنجا که تقویم میلادی به عنوان یک تقویم بین المللی شناخته می شود و بیش از نود درصد کشورهای جهان از این تقویم استفاده می کنند برای ارتباط با سایر دنیا نیز نیاز به استفاده از تاریخ میلادی داریم.

بنا به همین دلایل است که ما به کرات و در موقعیت های گوناگون نیاز به تبدیل تاریخ بین تاریخ های شمسی و میلادی و یا تبدیل تاریخ بین سال های شمسی و قمری پیدا می کنیم.

استفاده از ابزار تبدیل تاریخ در این موارد بسیار کارآمد خواهد بود. با استفاده از چنین ابزاری بدون انجام محاسبات ریاضی می توانیم تبدیل تاریخ را بین سال های میلادی ، شمسی و قمری انجام دهیم.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی

فرض کنید می خواهید در سرویس هایی چون گوگل یا یاهو یک حساب کاربری بسازید در هنگام ساخت حساب کاربری متوجه می شوید که باید تاریخ تولد خود را به میلادی وارد کنید. این موقعیت از جمله موقعیت های ساده ایست که نیاز به تبدیل تاریخ شمسی به میلادی پیدا می کنید. نه فقط دراین مورد بلکه بسیاری از موارد دیگر وجود دارد که مستلزم تبدیل تاریخ شمسی به میلادی است.

تبدیل تاریخ میلادی به شمسی

همچنان که در مواردی نظیر وارد کردن تاریخ تولد در سرویس های خارجی نیاز به تبدیل تاریخ از شمسی به میلادی است در بسیاری موارد دیگر نیاز به تبدیل تاریخ میلادی به شمسی وجود دارد.

برای مثال فرض کنید صفحه یاهو را باز می کنید و می بینید تاریخ برگزاری مسابقه تیم فوتبال مورد علاقه تان 20 دسامبر 2019 است. برای آنکه ببینید چند روز به مسابقه مانده باید تبدیل تاریخ میلادی به شمسی را انجام دهید. البته این مثال تنها یک مثال ساده و کوچک از این امر بود. قاعدتا در امور بین الملل ، در امور گمرکی ، پیگیری مسابقات جهانی و سایر مواردی این چنین نیاز به تبدیل تاریخ میلادی به شمسی بیشتر احساس می شود.

تبدیل شمسی به میلادی

برای تبدیل شمسی به میلادی ابتدا باید بدانیم که روزهای ماه های شمسی و میلادی در تمام سال یکسان است و هیچ تغییری نمیکند.

برای مثال شروع ماه ژانویه برابر با 11 دی ماه است و یا اول فروردین مطابق با 21 مارس میباشد پس با استفاده از هر تقویمی می توان به راحتی روزهای ماه های شمسی و میلادی را با یکدیگر تطابق داد.

برای تبدیل شمسی به میلادی اگر روز مد نظرمان بین اول فروردین تا 11 دی باشد عدد 621 و اگر روز مد نظر بین 11 دی تا آخر اسفند باشد عدد 622 را به سال شمسی اضافه میکنیم تا سال میلادی مد نظر به دست آید.

تاریخ شمسی به میلادی

در گذشته که مردم کشورهای مختلف ارتباطات چندانی با یکدیگر نداشتند شاید لزوم تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و همچنین عکس آن، چندان احساس نمی شد اما امروز وضعیت فرق کرده است.

حتی در سالنامه های موجود تاریخ روز در یکسال، هم در تقویم شمسی و هم در تقویم میلادی آورده شده است و در این تقویم ها می توان معادل تاریخ شمسی به میلادی را مشاهده کرد.

اما اگر تاریخ مد نظر ما برای تبدیل کردن آن از تاریخ شمسی به میلادی مربوط به سال پیش رو نباشد در این صورت از تقویم و یا سالنامه نمی توان استفاده کرد. در اینجا استفاده از ابزارها و تقویم های دیجیتال کارآمدتر است.

با استفاده از ابزار مبدل تاریخ شمسی به میلادی می توانید به سادگی تبدیل را برای هر زمان چه مربوط به گذشته باشد و چه مربوط به آینده،انجام دهید.

تبدیل میلادی به شمسی

منظور از تبدیل میلادی به شمسی همان تبدیل تاریخ از سال میلادی به سال شمسی است. اما تبدیل میلادی به شمسی به چه معناست و در چه شرایطی نیاز به تبدیل میلادی به شمسی است؟

تبدیل میلادی به شمسی یعنی آنکه ما بدانیم برای مثال 17 اکتبر 2019 معادل با چه روزی در تقویم هجری شمسی می شود.

حتما می دانید که تقویم گریگوری که معروف است به تقویم میلادی درایران، تقویمی است که بیش از هفت میلیارد جمعیت جهان از آن استفاده می کنند. در واقع تنها در چهار کشور جهان از جمله کشور ما، تقویم میلادی تقویم رسمی محسوب نمی شود. همین کافی است تا بدانید چرا ما مرتبا نیاز به تبدیل میلادی به شمسی و یا عکس آن را داریم.

شمسی به میلادی

اگر در سالیان دور تنها در سطوح دولتی و حکومتی و برای تنظیم قراردادهای دیپلماتیک و سیاسی نیازبه تبدیل کردن تاریخ شمسی به میلادی بوده است امروزه حتی در تجربه های شخصی و روزمره خود ممکن است به تبدیل تاریخ روز ازشمسی به میلادی نیاز پیدا کنیم.

برای تبدیل تاریخ از شمسی به میلادی می توانیم از ابزارهای متنوعی بهره بگیریم. از جمله ابزار تبدیل تاریخ در همین وبسایت ، با استفاده از این ابزار می توان تبدیل تاریخ از شمسی به میلادی را انجام داد.

تبدیل سال شمسی به میلادی

تبدیل سال شمسی به میلادی با اندکی محاسبات ریاضیاتی انجام می شود. برای تبدیل سال شمسی به میلادی ابتدا باید تعداد روزهای سپری شده از آغاز سال جدید شمسی را به دست آوردیم. این یعنی بدانید که در چه روزی هستیم و سپس تعداد روزهای گذشته از سال تا آن روز را حساب کنیم. با فهمیدن اینکه سال شمسی 365 روز دارد و هر۴ سال یک بار، سال کبیسه داریم این کار به راحتی انجام میشود.

در مرحله بعد باید اختلاف ابتدای تاریخ سال شمسی با میلادی را به عددی که در مرحله قبلی به دست آورده ایم ، اضافه کنیم. اختلاف تاریخ شمسی و میلادی ۲۲۶۸۹۹ روز است. حال باید سال میلادی را به دست آوریم. برای این کار لازم است، عدد 621 یا 622 را به سال شمسی اضافه کنید تا سال میلادی متناظر مشخص شود.

مبدل تاریخ

در این جا به طور خاص منظور ما از ابزارهای مبدیل تاریخ ابزارهایی هستند که تاریخ روز را در یک تقویم به تاریخ روز در تقویم دیگر تبدیل می کنند. برای مثال اگر بخواهیم بدانیم 27 آذر 98 معادل با چه روزی در تقویم میلادی است باید از یک مبدل تاریخ شمسی به میلادی استفاده کنیم.

چنان چه در سطور ابتدایی گفته شد با گسترش ارتباطات و فناوری مربوط به آن لزوم تبدیل تاریخ از تقویم رسمی یک کشور به تقویم رسمی کشور دیگر پیش از گذشته احساس می شود.

در ایران نیز نیاز به مبدل تاریخ بین تقویم های پر کاربرد مانند شمسی ، میلادی و قمری برای تمام افراد یا سازمان هایی که به هر نوعی با افراد یا سازمان های از کشورهای دیگر در ارتباطند ضروری است.

میلادی به شمسی

منظور ازمیلادی به شمسی در عنوان فوق تبدیل تاریخ از تاریخ میلادی به تاریخ شمسی است. یعنی آنکه بدانیم که یک تاریخ خاص در تقویم میلادی معادل با چه روزی در تقویم هجری شمسی می شود.

شاید تا به حال پیش آمده باشید که بخواهید بدانید مناسبت های جهانی معادل با چه روزهایی در تقویم ایرانی می شود. برای مثال روز جهانی زن ، روز جهانی کاگر، روز جهانی بهداشت و . به عنوان مثال روز 8 ماه مارس هر سال روز جهانی زن نامگذاری شده است . با استفاده از ابزار تاریخ در این صفحه می توانید ببینید هشتم مارس امسال مطابق با چه روزی در تقویم هجری شمسی سال پیش رو می باشد.

تاریخ میلادی به شمسی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی انواع ابزارها برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی ارائه شده اند و کمتر افرادی از روش محاسباتی و فرمولی استفاده میکنند.

از جمله راه های تبدیل کردن تاریخ میلادی به شمسی استفاده از خدمات آنلاین وبسایت هاست ، از جمله در این وب سایت با استفاده از ابزار تبدیل تاریخ میلادی به شمسی به راحتی آب خوردن و بدون نیاز به محاسبات می توانید تبدیل تاریخ میلادی به شمسی را انجام دهید.

همچنین نرم افزارهای مخصوص تبدیل تاریخ میلادی به شمسی نیز گسترش یافته اند که می توانید بر روی گوشی نصب کنید و به راحتی عمل تبدیل تاریخ میلادی به شمسی را انجام دهید.

تبدیل تاریخ شمسی به قمری

همچنان که می دانید تقویم رسمی در کشور ما تقویم هجری شمسی است اما مناسبت ها و مراسم های مذهبی ما بر اساس گاه شماری هجری قمری انجام می شود. از این رو ما برای برپایی مراسم مذهبی خود ناگزیر به تبدیل تاریخ شمسی به قمری هستیم. برای دانستن تاریخ اعیادی نظیر عید مبعث، عید غدیر و .. ایام سوگواری همچون دهه ماه محرم و سایر مناسبت ها نیاز به تبدیل تاریخ شمسی به قمری و بالعکس داریم.

با استفاده از ابزار تبدیل تاریخ در این وب سایت می توانید به راحتی تاریخ شمسی را به قمری و میلادی تبدیل کنید و یا تاریخ قمری را به شمسی و میلادی.

راهنمای ابزار تبدیل تاریخ

برای استفاده از ابزار تبدیل تاریخ در این صفحه به ترتیب زیر عمل کنید:

در گام اول نوع تبدیل تاریخ خود را مشخص کنید. ابزار تبدیل تاریخ فوق از سه نوع تبدیل تاریخ شمسی به قمری و میلادی، تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و قمری و تبدیل تاریخ قمری به شمسی و میلادی پشتیبانی می کند.

بعد از آنکه نوع تبدیل تاریخ خود را در پنجره کشویی موجود تعیین کردید تاریخ مد نظر خود را به صورت سال، ماه و روز وارد کنید و سپس بر روی محاسبه کلیک کنید. نتیجه تبدیل تاریخ خود را در سه ردیف و یا به عبارتی در سه تقویم خواهید دید: تقویم شمسی، تقویم میلادی و تقویم قمری.

چنان چه در ابزار تبدیل تاریخ فوق نیاز به ویژگی و یا محاسباتی دارید که در این صفحه دیده نمی شود ، ایده یا پیشنهاد خود را از طریق salam@8box.ir برای ما ارسال کنید تا ما پیشنهاد شما را در ابزار تبدیل تاریخ خود اعمال کنیم.

حقایقی جالب در خصوص تقویم میلادی

تقویم میلادی ، این تقویم که یک تقویم بین المللی حساب میشود امروزه به عنوان تقویم رسمی اکثر کشورها پذیرفته شده است . جالب است بدانید که ایران ، افغانستان ، نپال و اتیوپی تنها کشورهایی در جهان هستند که تقویم رسمی آن ها تقویمی به جز تقویم میلادی میباشد .

اغلب کشورهای اسلامی تقویم میلادی را به عنوان تقویم رسمی پذیرفته اند ، از جمله این کشورها میتوان به مصر و ترکیه اشاره کرد که به ترتیب در سال های 1875 و 1917 تقویم میلادی را به عنوان تقویم رسمی کشور خود انتخاب کرده اند

آخرین کشوری که تقویم میلادی را به عنوان تقویم رسمی خود انتخاب کرد کشور یونان بود (1923 میلادی)

معرفی سایر ابزارهای 8باکس

8 باکس ابزارهای کاربردی دیگری نیز دارد که شما بسته به نیاز خود می توانید از آن ها استفاده کنید. یکی از این ابزارها که در منوی ابتدایی صفحه نیز می توانید آن را ببینید، اذان است. اما این ابزار دقیقا چه کار میکند؟ با استفاده از این ابزار و با رفتن به صفحه آن می توانید اوقات شرعی امروز را ببینید. طلوع و غروب آفتاب و هنگام اذان صبح و عصر امروز ، روزهای قبل و روزهای بعد در هر شهر از کشورمان در این ابزار نمایش داده شده است.

برنامه ی یک ابزار جغرافیایی هم در 8 باکس نوشته ایم و آن ابزاری است که مسافت شهرها را با استفاده از آن می توانید ببینید. می خواهید با ماشین شخصی خود از تهران به شیراز سفر کنید و نمی دانید چند ساعت در راه هستید؟ خب شاید این ابزار به کارتان بیاید .اگر فاصله بین دو شهر را داشته باشید می توانید یک تخمین نسبی از مدت زمان سفر به دست آورید، نه؟